De twee pijlen: Ontdek hoe je de regie neemt op Stress

stress, burn-out, mindfulnessStress, het heeft onze aandacht. De kranten staan er vol  mee. Niemand ontkomt er aan en iedereen wil er vanaf. Ik heb nieuws voor je. Je komt niet van stress af. Je moet dat ook niet willen want Stress doet gewoon heel veel goeds voor je. Het is een normale lichamelijke reactie die er voor zorgt dat je adequaat reageert op situaties in het leven. Er is 1 maar en dat is de duur van stress.

Stress normale lichamelijke reactie

Stress is bedoelt om te overleven bij fysieke bedreigingen en duurt zolang die fysieke bedreiging er is. Ja mooi, alleen vandaag de dag komen we, uitzonderingen daargelaten, dat niet heel veel meer tegen. We zijn redelijk veilig maar we ervaren wel psychische stress, die we niet de hele dag ervaren, als we niet oppassen.

het begint ’s ochtends al als de wekker gaat. Je neemt de dag door, wat er allemaal wel niet moet gaan gebeuren en hoe druk je het hebt en waar je allemaal op moet letten, wat je niet moet vergeten. Vijf minuten later heb je de hele dag al doorgelopen, terwijl je nog niet eens uit bed bent. Herkenbaar?

Je lichaam herkent geen beetje stress

Concreet betekent dit dat je dan al in staat van paraatheid bent. Je hebt je stress-systeem al geactiveerd en zo ga je de dag door. Je vliegt, je rent, je wordt eens boos, je neemt geen tijd voor pauzes, Je maakt je zorgen etc. etc. en ’s avonds rol je uitgeput in je bed.

Je lichaam kan niet een beetje stress aanmaken voor een beetje stress en meer stress voor de serieuze zaken. Je lichaam reageert gewoon op stress. Veel van ons hebben te maken met de hele dag stress ook al merk je dat zelf niet meer omdat je er aan gewend bent geraakt.

Als je niet zorgt voor herstel dan raak je uitgeput en als dat dan maar lang genoeg duurt heb je een burn-out te pakken. Wat moet je dan doen om je lichaam goed te laten herstellen? Want daar gaat het om, herstellen. Het gaat niet om de stress op zich.

Vanuit de Mindfulness is er een hele mooie metafoor. De twee pijlen

Eerste pijl is het leven

De eerste pijl komt en is de stressor. Hier doe je niks aan, dat heet leven. Dat gaat nu eenmaal niet altijd zoals wij dat willen. We hebben te maken met ups- en downs, Ieder van ons. Als dat er niet is zou je niet leven. Niet te voorkomen dus.

Direct daar achter aan komt een tweede pijl en dat is de pijl waar je wel wat aan kan doen. Deze pijl is de manier waarop jij met die stressor omgaat. Je gedachten, je overtuigingen zorgen dat je automatisch reageert. Vaak is dat niet op de meest adequate manier. Je negeert de signalen, je draaft door, je ontkent dat er stress is of je maakt het mega groot door er van alles bij te halen.

Die eerste pijl, laat die maar lekker komen maar doe wat aan die tweede pijl. In de eerste plaats is dat je stress-signalen leren herkennen en bewust worden hoe je er mee omgaat.

Tweede pijl daar kun je iets mee

Die tweede pijl daar werk je mee in de Mindfulness training. Je leert herkennen wat jouw stress-signalen zijn op lichamelijk, mentaal en emotioneel gebied. Dat is stap 1 en dan leer je op een andere manier om te gaan met stress zodat er ruimte ontstaat om te herstellen waardoor je beter om kunt gaan met de 1e pijl en toch energie overhoudt om gewoon te leven in plaats van te overleven.

Wil je meer weten over deze training kijk dan eens op mindfulnesstraining

Geef een reactie