Je innerlijke rechter in aktie -1-

stress, zelfkritiek
Je werkt je een slag in de rondte, elke dag weer en het lijkt allemaal nooit af, goed genoeg. Je huis is niet netjes genoeg, Jij bent niet representatief genoeg, je kinderen krijgen te weinig aandacht. Ondanks dat je van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat aan de slag bent, werk je ook niet hard genoeg.

En heb je een fantastisch idee op wat voor gebied dan ook, dan doe je dat toch uiteindelijk maar niet want inmiddels ben je niet meer zo overtuigd dat het idee wel zo fantastisch is.

 

Mag ik je voorstellen? Je innerlijke Rechter

Wat is dat toch? Wat is dat toch dat wij vrouwen ons zo willen indekken en dat we alles maar dan ook alles onder controle willen houden? Dat alles eerst perfect moet zijn voor we het willen overwegen om het naar buiten te brengen?

Mag ik je dan voorstellen aan je innerlijke criticus of rechter?

Jouw Innerlijke rechter vertelt je wat je wel en niet had moeten doen. Heb je het wel gedaan dan mankeert er van alles aan. Heb je het niet gedaan, dan ben je lui, bang, stel je niks voor. Hoe dan ook; goed kun je het niet doen.

Iedereen heeft zo’n stem die alles of heel veel bekritiseerd. Deze stem, of dit deel van jou heeft de hele fijne intentie om je veilig te houden. Het wil je beschermen tegen falen, verdriet, pijn of wat dan ook. Alleen heeft de stem net iets te veel macht en is doorgeslagen. Hierdoor voel je je niet goed genoeg, sterk genoeg of denk je dat je te weinig weet. Dus eigenlijk zorgt deze stem voor datgene wat het juist wil voorkomen. Gevoel van niet voldoen. Het zorgt voor stress, spanning, onrust in je hoofd en lichaam.

En dat wil je niet en dat hoeft ook niet. In deze 3-delige blog serie help ik je grip te krijgen op deze innerlijke criticus zodat jij meer ontspannen bent en ook meer van je leven gaat genieten.

Wat doe je nu om die stem minder kracht te geven?

Ik zal in 3 stappen handvatten geven om om te leren gaan met die stem. Je zal het niet kwijt raken, maar dat hoeft ook niet maar je hoeft je er ook niet door te laten leiden.

De eerste en gelijk ook de belangrijkste stap is je bewust te worden van de stem. Zonder bewustwording kun je niks veranderen dus ook niet je reactie op deze stem.

Hoe herken je je innerlijke rechter?
Je herkent de innerlijke rechter door het absolute oordeel, er zit geen stukje grijs in. Er is geen ruimte voor enig lichtpuntje. Het zijn uitingen als:

  • Je ziet er niet uit
  • Dan kun je niet
  • Je bent niet goed genoeg
  • Je bent lui
  • Je houdt dat toch niet vol
  • Dat lukt je niet
  • Ze zien je aankomen
  • Wie ben jij dat je dat vindt?
  • etc, etc.

Het is altijd kleinerend en zal altijd als doel hebben je te weerhouden om nieuwe dingen te doen of je op te jagen en je tot het uiterste drijven. Je voelt je er altijd minderwaardig door.

Krijg voor jezelf in beeld wat jouw innerlijke rechter zegt. Wat zijn zijn of haar favoriete uitspraken, wanneer is hij/zij het sterkst aanwezig? Meer hoef je even niet. Het gaat puur om de bewustwording, om de herkenning.

Hou dit de komende 2 dagen eens bij, schrijf het allemaal op, zodra jij merkt dat niet jij maar je innerlijke rechter aan de gang is.

lees hier het 2e deel

Onderaan dit bericht kun je reageren, ook als je vragen hebt, stel ze onderaan. Ik zal hierop reageren.

 

Geef een reactie