5 tips voor betere energiebalans

stress, spanning, burn-out

Reorganisaties zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit de maatschappij. Met steeds minder mensen meer doen en daarnaast worden de regels en werkwijzen vaak aangescherpt. Aan alle kanten voel je druk en spanning. Steeds sneller, meer werk en meer verantwoordelijkheden.

Geen wonder dat je aan het eind van de werkdag moe bent en dan ga je naar huis en daar wacht je gezin. Je kinderen die je in alle haast ’s ochtends bij de opvang c.q. school naar binnen hebt geschoven, die wil je dan ’s middags toch ook de aandacht geven ondanks dat je eigenlijk bekaf bent en het liefst even wat tijd voor jezelf zou willen hebben. Je partner verdient ook aandacht en de mensen in je omgeving. Dus nog maar even de tanden op elkaar en doorzetten en jijzelf komt wel een andere keer toch?

Geen tijd voor jezelf

Nu begin je te merken dat je moe bent want je komt helemaal niet meer aan jezelf toe. Je voelt dat nek en schouders zijn verkrampt of je onderrug speelt je parten en ondanks dat je je best doet merk je ongeduldiger bent naar je gezin en minder tijd hebt voor je sociale contacten. Je bent aan het overleven en maakt je zorgen over je toekomst

Als je dit herkent, je bent niet de enige maar dat is wel een hele schrale troost.

Je energiebalans in balans brengen

Wat doe je hier nu aan? In ieder geval zorgen dat je energie op peil blijft. Als je meer energie hebt is er meer ruimte voor alles en kun je de dingen gaan veranderen die veranderingen nodig hebben.

De volgende tips helpen je om inzicht te krijgen in hoe het gesteld is met je energiebalans en hoe je deze beter in balans kunt krijgen.

  1. Maak een overzicht van de dagelijkse bezigheden vanaf het moment dat je wakker wordt. Dus ik sta op, ga douchen, maak de kinderen wakker, maak het ontbijt etc. Zo werk je je dag door tot je weer naar bed gaat. Het is belangrijk om een werkdag te nemen.
  2. Zet achter elke bezigheid een + als het energie geeft en een – als het energie neemt. Het kan zijn dat sommige bezigheden de ene keer energie geeft en de andere keer energie neemt dan zet je +/- erachter.
  3. Nu is het tijd voor een onderzoekje. Hoe is het met de balans gesteld? Is deze goed of kan het beter? Wat maakt dat een energienemer energie neemt? Is het de activiteit of is het je weerstand of het gevoel van moeten o.i.d wat hiervoor zorgt? Wat maakt dat een activiteit de ene keer energie geeft en de andere keer energie neemt?
  4. Zijn er activiteiten die je heel veel energie geeft maar die je geschrapt hebt en dus niet meer doet? Zo ja? Welke zijn dit en hoe komt het dat je ze niet meer doet?
  5. Kijk nu voor de komende tijd of je enkele energienemers kunt ombuigen tot een activiteit die energie geeft. Dit kun je doen door de bezigheid met je volle aandacht te doen en door je te realiseren dat deze taak er gewoon bij hoort en dus gewoon gedaan moet worden zonder als die weerstand die je ertegen hebt hierin mee te nemen. En nu het leuke maak een feestje van de activiteit die je wel energie geeft. Met volle aandacht doen en ervan genieten en tot slot kijk eens of je de verwaarloosde activiteit weer kunt activeren. Het geeft energie en die heb je nodig dus ga dit weer doen.

Dit zijn maar een paar tips om je energiebalans op peil te krijgen en meer rust te gaan ervaren. 30 april start mijn 3 maanden programma “Leef vanuit je Kracht”. Hier leer in je 8 stappen vanuit je eigen kracht te leven, zodat je een betere gezondheid ontwikkelt en je relaties verbeteren en je met zelfvertrouwen je toekomst tegemoet kunt gaan. Meer info leef vanuit je kracht

Geef een reactie