Mindfulnessdag

Zaterdag 23 september 2017


Je hebt het druk op je werk, je hebt het druk met je gezin. Je hebt het gevoel in rondjes rond te rennen. Al die bordjes die je draaiende moet houden. En als je dan rust hebt dan kom je niet tot rust. Steeds het gevoel dat je iets vergeten bent, dat je iets moet. Een onbestemd onrustig gevoel.

Gedachten tuimelen over elkaar heen, de hele dag door en dan weer ben je bezig met je to-do lijstje en dan weer maak je je zorgen over iets wat je beter had kunnen oplossen of zeggen.

Eigenlijk word je geleefd in plaats van dat je leeft en je zou zo graag even op adem willen komen, gewoon eventjes niks, ook niet in je hoofd. Gewoon onder een steen wegkruipen en niet bereikbaar voor iets of iemand.

Herkenbaar?

Ik ken het wel en ik was soms zo moe en voelde me dan weer zo schuldig dat ik er gewoon even niet wilde zijn en daar ging mijn hoofd dan weer. Met zijn verhaaltjes over hoe iets wel of niet zou moeten zijn. Ik beleefde gewoon geen plezier meer, niet echt dan.  En dan dacht ik; “wat zou het fijn zijn als ik alles even van me af kon gooien en er gewoon niks was. Niks om me druk over te maken, niks hoeven te bereiken, niks om over na te denken of te moeten onthouden”. Wat zou het fijn zijn als ik gewoon kon zijn.

Zijn in het Nu

Gaandeweg ontdekte dat dat “gewoon kunnen zijn” niets minder is dan in het Nu zijn. Ik was of aan het piekeren over de toekomst of ik maakte me druk over iets wat in het verleden had plaatsgevonden en dat allemaal tegelijk en door elkaar heen.

Geen wonder dat ik me opgejaagd, bezorgd, schuldig, boos en noem maar op voelde.

Geen wonder dat ik behoefte had om gewoon even te zijn

Ik had nodig om in het Nu te zijn. Want als je kijkt naar wat NU op dit moment speelt, is dat vaak niet heel veel. In ieder geval minder dan wanneer je je ook bezighoudt met de toekomst en het verleden.

Maar ja, hoe doe je dat dan? Leven in het NU? en daar komt Mindfulness in beeld.

Het principe van Mindfulness is dodelijk eenvoudig:

Aandacht

Wat denk je, Wat voel je en wat geloof je en wat is jouw reactie op deze aspecten en wat gebeurt er dan?  Als je altijd doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd  kreeg.

Vaak doen we steeds hetzelfde en zijn verbaasd dat we steeds dezelfde uitkomst hebben. Dit komt omdat je je er niet bewust van bent,  je doet ze gewoon zonder nadenken. Het is je automatische piloot. Door aandachtiger te worden maak je het onbewuste bewust en krijg je de keuze om het anders te gaan doen, Om anders met situaties om te gaan.

In het Hier en Nu

Door aandachtiger te worden en je bewust te worden van wat je doet en waar jij je het meest druk over maakt kun je makkelijker terug naar het NU gaan. Waar je op dit moment bent. Als je leert in het Hier en NU te leven ga je meer ontspanning ervaren, hoef je je alleen maar druk te maken over wat er nu speelt. Er is niet meer dan het NU.  Het verleden is geweest, daar kun je niks meer aan doen. Je kunt dingen niet terugdraaien of terughalen (behalve in je herinneringen). Je kunt ervan leren maar dat is het ook.

De toekomst moet nog komen en 9 van de 10 keer pakt dat anders uit dan je zelf hebt gedacht, dus ook hier heeft het niet veel zin om je lang druk te maken. Natuurlijk plannen is prima, maar je erin vastbijten door je zorgen te maken, heeft totaal geen zin.

Je hebt alleen het NU, daar heb je invloed op en daar mag je mee werken.

Acceptatie

Veel van ons willen van stress af. We willen het niet meer voelen, We willen rust en kwaliteit in ons leven en dat geeft stress ons niet. Nee dat klopt, maar als je Nu stress ervaart heb je er wel mee om te gaan en door er heel hard tegenin te gaan maak je je het zelf zo moeilijk. je creëert dan ook nog eens de stress van het vechten tegen de stress met als gevolg….. Juist nog meer stress.

Stel nu voor een  kort moment dat je ok bent met stress. Je ervaart stress en je denkt: “Ik vind het niet fijn maar het is er nu eenmaal dus laat t er maar zijn”. Probeer t maar eens. Wat ervaar je dan? Ik wed een stukje ruimte, al is het maar heel kort. Accepteren en toelaten wat er is helpt je ruimte te krijgen voor meer ontspanning en van daaruit kun je gaan kijken wat jij nodig hebt om je stress te verminderen.

Vriendelijkheid

Hoe aardig ben jij voor jezelf? Hoe vriendelijk ben jij als er iets niet goed gaat? Hoe ondersteun jij jezelf ? Ik vermoed niet heel erg aardig. Je had dingen beter moeten doen, sneller, mooier.  Ik zeg je dat je ok bent, zoals je bent altijd. Je mag vriendelijker voor jezelf worden, jezelf meer de tijd  en de ruimte geven om dingen te doen. Je mag fouten maken. Een trainer zei ooit tegen mij: “Sinds wanneer is vallen, falen geworden?”

Je mag oefenen met vriendelijk zijn voor jezelf.

Mindfulness

Dit zijn de basisprincipes van Mindfulness. Mindfulness is niet een therapie of een trucje wat je snel helpt te ontspannen. Mindfulness leert je anders in het leven te staan, anders naar jezelf te kijken en daarmee anders naar de wereld. Gewoon door je aandacht naar jezelf te verplaatsen, naar binnen zeg maar. Daar waar je nu vooral met de buitenwereld bezig bent verschuift je focus naar jezelf en daarmee heb je de sleutel om weer te gaan leven met ontspanning.

Wat houdt deze dag in?

Op deze dag oefen je met aandacht en leven in het Hier en NU. Daarnaast geven we aandacht aan acceptatie en vriendelijkheid oefenen. Je krijgt de tools om te beginnen met rust te voelen ook al heb je het druk. Je maakt een begin om van buiten naar binnen te gaan, Jezelf te ontmoeten om van daaruit je leven te veranderen. Vaak kom je erachter dat je helemaal niet veel hoeft te veranderen, in ieder geval niet in de wereld om je heen. Vaak kom je erachter dat door gewoon bij jezelf te blijven en je kijk op jezelf te veranderen, de wereld ineens anders wordt en alles lichter wordt en leuker. Maar dan moet je wel beginnen en daar is deze dag voor.

Als jij:

  • Moe bent van het constant rennen
  • Vaker gestrest bent dan ontspannen
  • Merkt dat genieten een hele kluif is geworden
  • Het overzicht steeds vaker kwijt bent

en je graag:

  • Weer Rust wilt ervaren
  • De ruimte om dingen te doen die je belangrijk vindt
  • Wilt leren omgaan met die onvermijdelijke stress
  • Weer wilt genieten van de dingen in je leven

 

Dan is deze dag zeker wat voor jou. Je krijgt inzicht en de tools om een begin te maken om je leven te gaan leven in plaats van te laten leven.

 

Wat kun je verwachten op deze dag?

• Je leert en oefent met de basisprincipes van MIndfulness  op een interactieve manier.
• 2 Mindfulness oefeningen op mp3
• Een heerlijke lunch

Deelnemerservaringen:

Een prettige respectvolle dag -Femke Eijckeler

Deze dag heeft me een mooie ervaring en inspiratie opgeleverd. Ik ga bewust rustmomenten inlassen met ademhalingsoefening en een ritueel maken van het opstaan door elke ochtend even mijn voeten te masseren en ‘s avonds de bodyscan te doen -Wendela van der Vet-

Ik neem mee dat ik naar mijn werkplanning moet gaan kijken en bewuster aan de slag wil met Mindful Leven, Ik heb deze dag als een cadeautje ontvangen en beleefd-Rietje Stienstra-

Deze dag heeft me mooie oefeningen gebracht en de wetenschap dat ik op de goede weg zit. Ik heb deze dag als nuttig ervaren -Marjon Hakse-

 

Wie ben ik?

Ik ben Jolanda Jelsma en ik werk met mensen die zichzelf kwijt zijn door stress of burn-out achtige klachten,

Erkend en Gezien worden

MIndfulness dagIk ben een harde werker en maak het graag anderen naar de zin. Ik deed alles om erkend en gezien te worden en dan rende ik mezelf rustig een paar keer voorbij en dan zwaaide ik ook nog naar mezelf in plaats van dat ik dacht, “Wacht even, Mezelf voorbij lopen is niet een goed ding”. Ik ging maar door totdat ik voelde “het is weer vijf voor twaalf” en dan moest ik wel stoppen. Waar het werkelijk om ging was dat ik mezelf niet erkende en wilde zien, dat zocht ik bij anderen.
Een aanslag op mezelf, op mijn gezin en de mensen om me heen. Voornamelijk een aanslag op mezelf want ik moest weer opladen om weer goed te kunnen functioneren.

Mindfulness

Toen kwam ik in aanraking met Mindfulness en Mindfulness heeft me geleerd rust te nemen. Het heeft me geleerd ruimte te krijgen en anders naar dingen te kijken. Samen met alle andere methodieken waarin ik inmiddels opleidingen voor had gedaan heb ik mezelf een nieuwe basis gegeven. Mijn lichaam gezond gemaakt door veel te wandelen, gezond te eten, op tijd rust te nemen. Ik heb geleerd te genieten en inzicht te krijgen in mijn patronen en deze om te buigen naar gezonde patronen. Ik ging steeds meer leven naar wat ik belangrijk vind, ging steeds authentieker in de wereld staan. Nu voel ik me goed en sta ik vol in het leven als moeder van 2 kleine kindjes, zelfstandig ondernemer, echtgenoot, dochter, vrouw en alle rollen die ik maar heb. Ik geniet van mijn leven en ben dankbaar voor wat er is in mijn leven.

Ik vind jou een zeer prettig en deskundig mens en daar haal ik mijn energie uit -marjon Hakse-

Sinds 2012 ben ik gecertificeerd Mindfulnesstrainer en aangesloten bij de Vereniging voor Mindfulness.

Praktische Informatie

Prijs: € 85,- inkl. BTW
Datum : 23 september 2017
Tijd: 10:00 – 16:00 uur
Locatie: Drachten, Heideanjer 5                                                                         Min aantal deelnemers: 4 max. 8

 

Opgave:

 

Ja ik geef me op voor de Mindfulness dag!!

4 comments

    • Jolanda1 says:

      Hoi Aagje,

      Dank je wel voor je reactie. ik heb al een lokatie in Drachten gevonden en dit staat nu ook op de site.. groetjes Jolanda

Geef een reactie